Sylt anders dan verwacht

Ondernemers, gemeente Ameland en VVV Ameland zijn op een driedaags werkbezoek geweest op het Duitse Waddeneiland Sylt. De 28 deelnemers aan deze studiereis gingen op bezoek bij ondernemers en musea op het eiland. Zo werd er een Wellness centrum bezocht en werd er gegeten bij een horecabedrijf met een uniek concept ‘Brot und Bier’.

Een verhuurbedrijf van luxe woningen liet zien hoe de verhuur werd georganiseerd en opende twee woningen voor de deelnemers. Ook werd een bezoek gebracht aan de oudste en grootste volkshogeschool van Duitsland en aan twee musea, een cultuurhistorisch museum en het Werelderfgoedcentrum. Ook de spectaculaire wandelende duinen werden bezocht. Op de tweede avond is uitgebreid gediscussieerd met lokale ondernemers en politici over zaken waar beide eilanden mee te maken hebben zoals, huisvesting voor eilanders en personeel, behoud van eigen cultuur, doelgroepen en duurzaam toerisme.

De conclusie van de deelnemers was dat het oorspronkelijke beeld van het eiland is bijgesteld, Sylt is een zeer sterk merk en naast een eiland voor de Jetset ook een eiland met prachtige natuur en een gevarieerde doelgroep. Net als op Ameland komen ook op Sylt veel jeugdgroepen naar het eiland. De conclusie was ook dat we uiteindelijk allemaal hetzelfde willen, een eiland waar de eilanders goed kunnen leven en waar we goed op onze cultuur en natuur passen zodat die ook beschikbaar is voor toekomstige generaties van eilanders en gasten. Toerisme speelt een essentiële rol om deze waardes te behouden.

Scroll naar boven